Stabilirea impozitului pe clădiri
In perioada 01 ianuarie 2021 – 31 martie 2021 se depun, la serviciul fiscal de la primării, rapoartele de evaluare pentru impozitare.
In primul trimestru al anului 2021 trebuie depuse rapoarte de evaluare pentru:
- clădirile cu destinație nerezidențială deținute de persoanele fizice pentru care s-a stabilit valoarea impozabilă pe baza unui raport de evaluare/proces-verbal de recepție finala/contract de vânzare-cumpărare, depus la organul fiscal în anul 2016;
- clădirile cu destinație mixtă deținute de persoanele fizice – doar în situația in care cheltuielile cu utilitățile sunt în sarcina persoanei care desfășoară activitate economică – pentru care s-a stabilit valoarea impozabilă, pe baza unui raport de evaluare/proces-verbal de recepție finală/contract de vânzare-cumpărare, depus la organul fiscal în anul 2016;
- clădirile cu deținute de persoanele juridice pentru care s-a stabilit valoarea impozabilă pe baza unui raport de evaluare/proces-verbal de recepție finala/contract de vânzare-cumpărare, depus la organul fiscal in anul 2018;
Pot depune rapoarte de evaluare si persoanele fizice care au depus rapoarte de evaluare in perioada 2017-2020 precum si persoanele juridice care au depus rapoarte de evaluare in anii 2019 si 2020.
Conform Codului Fiscal, în cazul în care proprietarul clădirii nu a actualizat valoarea impozabilă a clădirii:
- în ultimii 3 ani anteriori anului de referinţă – persoanele juridice – cota impozitului/taxei pe clădiri este 5% fata de cota cuprinsa intre 0,2%-1,3%;
- în ultimii 5 ani anteriori anului de referinţă – persoanele fizice – cota impozitului/taxei pe clădiri este 2% fata de cota cuprinsa intre 0,2%-1,3%;
Pentru clădirile cu destinație rezidențială precum si pentru clădirile cu destinație mixtă – pentru care cheltuielile cu utilitățile sunt în sarcina persoanei fizice ( proprietarul clădirii ) – aflate in proprietatea persoanelor fizice nu se depun, la organele fiscale din cadrul primăriilor, rapoarte de evaluare pentru stabilirea impozitului pe clădiri.
Termenul limită de depunere a documentelor necesare pentru stabilirea impozitului pe clădiri
Termenul limită de depunere de către contribuabili a rapoartelor de evaluare este până la primul termen de plată din anul de referință – respectiv data de 31 martie a anului în care se stabilește impozitul. Rapoartele de evaluare pot fi depuse și după primul termen de plată din anul de referință, acestea producând efecte începând cu data de 1 ianuarie a anului fiscal următor.
Când si cum se întocmesc rapoartele de evaluare pentru impozitare
Rapoartele de evaluare pentru impozitare se întocmesc, de regulă, în primul trimestru al anului în care se stabilește impozitul pe clădiri (între data de 01 ianuarie si 31 martie), de către evaluatori autorizați, membrii ANEVAR cu specialitatea EPI ( evaluarea proprietăților imobiliare) sau de către un membru corporativ ANEVAR, caz în care raportul trebuie întocmit de unul sau mai mulți evaluatori având specializarea EPI.
Data la care se emite opinia asupra valorii ( data evaluării ) este 31.12. a anului anterior celui în care se realizează evaluarea.
Rapoartele de evaluare pentru impozitare se întocmesc conform Ghidului GEV 500 – Determinarea Valorii impozabile a clădirilor emis de ANEVAR.
Evaluatorul trebuie să inspecteze fiecare clădire subiect al evaluării în scopul impozitării. Prin inspecție se înțelege acțiunea de vizualizare exterioară și/sau interioară a clădirii. Contribuabilul va asigura accesul evaluatorului la clădirea subiect al evaluării.
Conform GEV 500, evaluatorii autorizați au obligația să înregistreze rapoartele de evaluare în BIF, recipisa BIF fiind pusa la dispoziția beneficiarului de către evaluator împreună cu raportul de evaluare. Recipisa BIF va însoți raportul de evaluare ce va fi depus la UAT in vederea stabilirii impozitului.
In situația in care clădirile aflate in proprietate sunt situate in Unități Administrativ – Teritoriale diferite, se emite câte un raport de evaluare pentru fiecare UAT.
Documente necesare pentru evaluare pentru impozitare
Pentru realizarea raportului de evaluare sunt necesare următoarele documente:
- Declarația contribuabilului privind clădirile supuse evaluării pentru impozitare (aici) completata, datata si semnata de contribuabilul care solicita evaluarea;
- copii după releveu, plan de arhitectura sau schița construcției vizata de un topograf acreditat OCPI;
- copii după carte de identitate sau pașaport pentru contribuabili persoane fizice sau certificat de înregistrare la Registrul Comerțului (CUI) pentru persoane juridice;
- documente din care sa reiasă data punerii in funcțiune a construcției;
In cazul unei utilizări mixte a clădirii deținută de persoanele juridice, în situația în care este atribuit număr cadastral distinct pentru clădirile cu destinație rezidențială și clădirile cu destinație nerezidențială.
- extras de Carte Funciara.
In funcție de situația concretă a fiecărei clădiri, evaluatorul va putea solicita contribuabilului și alte informații necesare pentru elaborarea raportului de evaluare.